?>

Dzielnice północne w Goslar

Tuż na północ od Marktkirche rozciąga się Schuhhot’, dawny plac targowy, przy którym stał dom cechu szewców. Liczne pożary zniszczyły pewną część okolicznej zabudowy, na szczęście ocalało kitka 3- i 4-kondygnacyjnch domów z muru pruskiego z XVII w, W zachodniej części Miinzstrassc wznosi się kilka prawdziwych zabytków architektonicznych, m.in. XVłl-wieczny zajazd Weisscr Scłman pod nr. 11. Mieści się tu obecnie muzeum figurek cynowych (codz. 10.00-13.00 i 14.00-17.00: 2.50 DM), które ilustruje historię miasta Goslar.

Przy końcu ulicy należy skręcić w Jakobistrasse, gdzie pod nr. 15 stoi dom należący dawniej do rzemieślnika. Renesansowa fasada odznacza się doskonałym wykończeniem i zalicza się do najlepiej odrestaurowanych w całym mieście.

Nieco dalej, na rogu Mónchestrasse i Jacobistrasse, znajduje się Mónchchaus Museum. (wt.-pt. 10.00-13.00 i 15.00-17.00. nd. 10,00-13.00: 2.50 DM). Ten dziwaczny, XVI-wieczny, czarno-biały budynek z muru pruskiego mieści w sobie stałą wystawę sztuki nowoczesnej, składającą się z dzieł uhonorowanych doroczną nagrodą władz miasta. Kontrastowe otoczenie dobrze służy obrazom de Kooninga, Tinguely’cgo i Vasarely’ego, wiszącym wśród dębowych belkowali. Jednakże na zewnątrz olbrzymie ruchome kompozycje i rzeźby z metalu stanowią pewien zgrzyt na tle zabytkowej scenerii (z przeciwnego punktu widzenia można potraktować je jako pożądane współczesne urozmaicenie w historycznym krajobrazie Goslar).

Na placu przy wschodnim końcu Jakobistrasse znajduje się katolicki kościół św. Jakuba (Jakobikirche). Z pierwotnej romańskiej budowli przebudowanej w stylu gotyckim, pozostało jedynie zachodnie skrzydło. Wewnątrz jest wzruszająca Pieta znakomitego, lecz mało znanego XVI-wiecznego rzeźbiarza, Hansa Wittena. Na północ, w dół Rosentorstrasse, w zacisznym ogrodzie, wznosi się Neuwcrkkirche (pn.-czw. i sb. 9,3011.30 i 14.30-10.30, nd, 9.30-11.30). Wybudowany na przełomie XII i XIII w. dla klasztoru cystersek kościół wyróżnia się dwiema wiclokątnymi wieżami oraz delikatnymi romańskimi rzeźbieniami na zewnątrz apsydy. Wewnątrz znajdują się dzieła sztuki datowane na okres budowy kościoła, wśród których na uwagę zasługuje tęcza i kilka dość niezręcznie odrestaurowanych fresków. Dziwne uchwyty kamienne wysoko na filarach nawy są ciekawostką w historii architektury i mają wydźwięk dydaktyczny: te na stronie południowej posiadają groteskowe rzeźbienia i ukazują diabelskie kuszenie, natomiast girlandy po stronie północnej symbolizują wieczność, o którą powinna zabiegać dusza.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>